Kieszonkowiec matematyczny "Trzecia Połowa"



Czy trzecia połowa jest lepsza niż szósta ćwiartka?
Trudno powiedzieć, ale gra, którą właśnie otrzymaliśmy do recenzji nieustannie każe nam porównywać ze sobą 0,75, z 16/36 lub 15/21 nie mówiąc o wartościach typu "kwadrans".
Pierwsza rozgrywka (wśród dorosłych) obfitowała w wielokrotne poprawianie się wzajemne przy skracaniu ułamków... Tak, niewątpliwie nie można sobie pozwolić na leniuchowanie i automatyczne wykonywanie zadań.
Hmm. A może chcielibyście się dowiedzieć o co w ogóle chodzi ?
Gra "Trzecia połowa" składa się z 52 kart z przeróżnie wyrażonymi ułamkami, 1 karty "Bakłażana zebrzeca" i 2 kart instrukcji.

Karty do gry mają, oprócz wyraźnego napisu określającego wartość karty, intuicyjny obrazek ułatwiający wyobrażenie sobie jej wartości. Przykładowo:


Obrazki pokazują zarówno dosłownie znaczenie ułamka,

jak i wartość ułamka po skróceniu, np.:

Piękne, prawda?

ZASADY GRY
Gracze za każdym razem mogą wybrać, w którą grę grają. Twórcy proponują 5 odmian gry.
- dla 2 i więcej graczy:
"memory" (dwie wersje) oraz "klapek"
- dla 3 i więcej graczy:
"karuzela" i "szachraj".

Czyli - dla każdego coś ciekawego. Memory - to gra spokojna i pozwalająca na długie przeliczanie ułamków. Wersja druga była dla nas bardzo ciekawym doświadczeniem, gdyż zmuszała nas do zapamiętania usytuowania jednocześnie 4 kart do zestawu.
Z kolei "klapek" wymaga zdecydowanej wprawy w porównywaniu ułamków i myślę, że jest przeznaczony już dla starszych i bardziej doświadczonych graczy.
Zdecydowanie najmniej przypadła nam do gustu wersja "szachraj". Bo tak na prawdę jest to po prostu popularna gra w "Czarnego Piotrusia"... tylko "Piotruś" czyli "Szachraj" wygląda tak:


Czyż nie jest uroczy?

Pryncypia:
Wiek graczy: od 10 lat (od czasu gdy gracze pojmują ułamki lub pojmować już powinni ;) )
Liczba graczy: od 2 do 8
Czas rozgrywki: od 10 - 20 minut

Jakoś wykonania gry: dobra. Można powiedzieć, że w sam raz
Wielkość pudełka w stosunku do zapotrzebowania gry - idealna :)
Regrywalność: średnia. gra ma raczej charakter ćwiczeniowy. Uczy przez zabawę.
Grafika: spójna, ładna, estetyczna. Utrzymana w jednym stylu.
Walor edukacyjny: niewątpliwy :) Po kilku rozgrywkach poziom pojmowania ułamków wzrośnie u graczy znacznie!